fbpx
Blog 06.05.2020

Jak zaplanować wychodzenie firmy z kryzysu?

Z dnia na dzień do przedsiębiorców na całym świecie dociera, że szykuje się spory kryzys gospodarczy. Od kilku tygodni gospodarka jest zamrożona. Wiele branż jest wręcz w dramatycznej sytuacji. Czy jedynym wyjściem z tego dołka jest zamknięcie działalności? Okazuje się, że jest to ostateczność. Warto nie oddawać meczu walkowerem i stawić czoła tej trudnej sytuacji, planując wychodzenie firmy z kryzysu.

Przedsiębiorca to lider

Przedsiębiorca to człowiek, który- zgodnie z nazwą- “przed-się-bierze”. Widzi wprzód, planuje, zarządza, kalkuluje, nie poddaje się emocjom, wychodzi naprzeciw wyzwaniom. To lider, który szuka rozwiązań i wyjścia z każdej sytuacji. Dlatego niektórzy decydują się na pracę na etacie, a inni, którzy mają zdolności przywódcze, stają się przedsiębiorcami. To właśni ci, którzy są proaktywni, o czym wspomina już Covey w swojej kultowej pozycji “7 nawyków skutecznego działania”, są najbardziej skuteczni. Są pro- aktywni. To znaczy, że działają z wyprzedzeniem, działają wtedy, kiedy inni nie robią nic.

Odpowiednie planowanie

Okazuje się, że dopiero odpowiednie podejście i mądry lider, który przewidzi różne sytuacje kryzysowe, są podstawą do tego, aby stworzona przez niego firma oparła się trudnym czasom. Bardzo ważne jest to, aby w tworzeniu planu marketingowego i planu ogólnej działalności firmy mieć plan B, na wypadek, gdyby okazało się, że nagle, tak jak dziś, wszystko staje na głowie i realizują się najbardziej nieprzewidywalne scenariusze.

Podstawą jest odpowiednia poduszka finansowa, która zapewni przetrwanie firmy w przypadku całkowitego braku przychodów minimum przez pół roku. Elastyczność i nowe decyzje, a co za tym idzie nowe działania, poszerzenie oferty o działalność zdalną, dopasowanie się do nowej rzeczywistości powinno znaleźć się w centrum uwagi w czasie kryzysu.

Delegowanie obowiązków

To zadanie godne najlepszych liderów. Najważniejsze jest to, żeby umiejętnie wyważyć, kiedy i w jakich okolicznościach zdecydować się na outsourcing i oddać część odpowiedzialności. Wiele zadań w firmie możesz powierzyć pracownikom zatrudnionym dla Ciebie przez agencje pracy tymczasowej. Dzięki temu nie musisz zajmować się formalnościami ani procesem rekrutacji w przypadku poszerzenia oferty firmy o nieznane dotąd przez Ciebie usługi. Mniej zobowiązań i stałych kosztów pomoże Ci wyjść z kryzysu obronną ręką.

Ograniczenie kosztów

Ważne jest takie zaplanowanie wydatków, żeby nie przeinwestować. Nie zawsze zwolnienia są najlepszą decyzją. Czasem wystarczy  czasowa zmiana wysokości zarobków, czasu pracy, brak premii, dodatkowych benefitów, czy też nadgodzin – to pierwsze kroki, które pomogą ograniczyć wydatki. Dobry pracownik, który zna firmę, może mieć zmieniony zakres obowiązków i niekoniecznie musi pożegnać się z nią z powodu kryzysu. Zmiany w budżecie są niemal absolutną koniecznością. Wiele z dokonywanych na bieżąco inwestycji nie jest potrzebna do przetrwania firmy.

03. Kontakt

Szukasz rozwiązań kadrowych
dla twojej Firmy? Znajdziemy je dla Ciebie.

Skontaktuj się z nami!

04. Zostań partnerem

Zostań naszym partnerem

Jesteś doświadczonym przedstawicielem handlowym, który umie świetnie porozumieć się z ludźmi i łatwo nawiązuje biznesowe relacje? Masz już portfel kontaktów w firmach z wielu różnych branż, np.: budowlanych, produkcyjnych, handlowych, magazynowych i wielu innych?

To właśnie Ciebie szukamy!

Zostań naszym Partnerem i zwiększ swoje dochody.